Opzetruiten en Vario windschermen zetten je nóg meer uit de rijwind

Wie door weer en wind op een naked bike dagelijks grote afstanden aflegt, komt wat ons betreft in aanmerking voor de eretitel ‘Bikkel van het jaar’. Het overgrote deel van de overige motorrijders zit liever op een motor die is voorzien van een windscherm. Dat is wel zo prettig.

Windschermen zijn er in talloze vormen en maten. De keuze is enorm groot, maar wordt natuurlijk wel beperkt door het type motorfiets dat je hebt. Grote windschermen en sportmotoren gaan nu eenmaal niet samen. Wel is het mogelijk om de vorm, grootte en functie van het windscherm aan jouw specifieke wensen aan te passen.

 

Opzetruiten

Ieder mens is anders, de lichaamslengte verschilt en ook onze zithouding op de motor. Het is dan ook logisch dat iedere motorrijder andere eisen stelt aan het windscherm op zijn of haar motorfiets. Helaas zijn fabriekswindschermen niet verstelbaar, terwijl velen van ons die mogelijkheid wel willen hebben. De oplossing luistert in dat geval naar de naam opzetruit. Met een opzetruit ben je in staat om het windscherm zeer nauwkeurig naar je eigen voorkeuren in te stellen. Je monteert een opzetruit – naar keuze met schroeven of klemmen – op het standaard windscherm.

 

Vario windschermen

Vario windschermen vervangen het originele fabriekswindscherm, vergeleken met een opzetruit zijn ze daarom duurder. Er zijn twee verschillende systemen leverbaar. Bij de eerste versie bestaat het scherm uit twee delen, waarvan één deel verticaal afgesteld kan worden. Door omhoog of omlaag te schuiven verhoog je dus het windscherm. De andere versie bestaat uit een vast gemonteerde opzetruit waarvan je de hoek en de hoogte eenvoudig kunt afstellen.

 

Double Bubble windschermen

Tot slot willen we het nog hebben over het revolutionaire Double Bubble windscherm. Dit type windscherm, of zo je wilt ruitje,  is oorspronkelijk ontwikkeld voor racegebruik en heeft zijn weg gevonden naar sportmotoren. De hoogte aan de twee zijkanten van de ruit zijn gelijk gebleven, maar in het midden bevindt zich een tweede ‘bubbel’. Dankzij deze bubbel neemt de winddruk op je helm sterk af. Daarnaast – geloof het of niet – verbetert de aerodynamica van de motor, waardoor je de beschikking hebt over een hogere topsnelheid.