Bobine

Brandstof, lucht en een vonk: meer heb je niet nodig om de motor te laten lopen. Dat klinkt simpel, nietwaar? Het 12 Volt elektrisch systeem van je motorfiets is echter niet in staat om zonder bobine een vonk te produceren. Een motor bobine, ook wel spoel genaamd, zet laagspanning om in de hoogspanning die een bougie nodig heeft om voor een sterke vonk te zorgen. Een slecht functionerende bobine kan ervoor zorgen dat de motor niet goed start of zelfs helemaal niet start. Ook kan het zorgen voor een onregelmatige loop van de motor en vermogensverlies. Het is daarom verstandig om het ontstekingssysteem van je motor regelmatig te controleren. Als je bobine motor aan vervanging toe is, ben je bij NR1 Motor op het juiste adres. Wij hebben een ruim assortiment met bobines van erkende merken.

Producten 1-28 van 48

Van laag naar hoog sorteren
per pagina
Tonen als Foto-tabel Lijst
  1. Tourmax Bobine 12 Volt
    Tourmax Bobine 12 Volt
    € 39,95 - € 113,95
  2. Emgo Vervangende bobine
    Emgo Vervangende bobine
    € 11,80 - € 59,95 € 23,60 - € 59,95
  3. Beru Bobine
    Beru Bobine
    € 66,95 - € 136,95
  4. P&W Bobine
    P&W Bobine
    € 24,90 - € 54,95
  5. Dynatek Ontsteking set
    Dynatek Ontsteking set
    € 246,00 - € 372,50 € 268,34 - € 406,18
  6. Dynatek 2000i PC programmeerbare elektronische ontsteking set
    Dynatek 2000i PC programmeerbare elektronische ontsteking set
    € 192,95 - € 535,00 € 210,46 - € 582,20
  7. Emgo Bobine
    Emgo Bobine
    € 11,80 - € 64,50 € 23,60 - € 64,50
  8. Parts Europe Bobine
    Parts Europe Bobine
    € 20,30 - € 22,80
  9. Accel Stealth Supercoil sets
    Accel Stealth Supercoil sets
    € 519,00 - € 665,00
  10. Comp Cams Fast EFI Performance spoel
    Comp Cams Fast EFI Performance spoel
    € 131,95 - € 175,95
  11. Dynatek Dual output spoel
    Dynatek Dual output spoel
    € 211,00 € 230,18
  12. Moose Racing Bobine
    Moose Racing Bobine
    € 40,75 - € 61,95
  13. Accel Hei ‘Super-coils’
    Accel Hei ‘Super-coils’
    € 275,00 - € 352,50
  14. Accel EFI “Super-coil”
    Accel EFI “Super-coil”
    € 319,00 - € 327,50
  15. Dynatek Spoel set
    Dynatek Spoel set
    € 164,95 - € 173,95 € 164,95 - € 189,58
  16. Parts Unlimited Bobine
    Parts Unlimited Bobine
    € 127,95 - € 131,95
    Momenteel niet leverbaar
  17. Moose Racing Spoel
    Moose Racing Spoel
    € 45,75 - € 49,50
    Momenteel niet leverbaar
  18. Drag Specialties Bobine
    Momenteel niet leverbaar
  19. Dynatek Miniatuur serie spoelen
    Dynatek Miniatuur serie spoelen
    € 136,95 - € 211,00 € 148,93 - € 230,18

Producten 1-28 van 48

Producten 1-28 van 48

Van laag naar hoog sorteren
per pagina

Bobines online bestellen

De bobine kwam tegelijkertijd op de markt als de eerste verbrandingsmotor en heeft sindsdien een lange weg afgelegd. Hoewel de oorspronkelijke motor bobine aanzienlijk verschilt van de huidige variant, is de functie en werking hetzelfde gebleven. De bobine motor bestaat uit twee spoelen, ook wel wikkelingen genoemd, van draad die rond een ijzeren kern zijn gewikkeld. Deze primaire en secundaire spoelen zijn in een geïsoleerde behuizing geplaatst. Dit beschermt ze tegen verschillende elementen en helpt om kortsluiting te voorkomen.

Het verschil tussen mechanische contactpunten en elektrische transistor

De bobine is onmisbaar in het ontstekingssysteem van je motor. Een korte onderbreking in de primaire spoel zorgt ervoor dat het magnetische veld om de ijzeren kern instort. Dit genereert snel een hoogspanning in de secundaire spoel. Deze spanning wordt doorgegeven aan de bougie de vervolgens de vonk maakt. Voorheen zorgde een schakelaar in de vorm van mechanische contactpunten voor de snelle onderbreking in de primaire spoel. Deze constructie was echter beperkt, waardoor je niet veel ruimte had om aanpassingen te maken. Daarbij waren de contactpunten gevoelig voor slijtage en storingen. Daarom zijn de meeste fabrikanten overgestapt op volledig elektronische ontstekingssystemen. In dit systeem zijn de mechanische contactpunten vervangen door een elektronische transistor. Deze aan-uitschakelaar stuurt de stroomonderbreking in de bobine elektronisch aan. Hierdoor is het elektrische systeem veel betrouwbaarder en heeft het een langere levensduur dan het oude systeem met contactpunten.

Wat zijn veelvoorkomende oorzaken van defecte bobines?

Overbelasting, oververhitting, vocht en slijtage zijn veelvoorkomende oorzaken van defecte bobines. Naarmate de bougies slijten, neemt de opening die wordt ontstoken toe. Om deze opening te overbruggen moet de bobine steeds meer spanning leveren. Dit kan leiden tot overbelasting en oververhitting van de bobine. Vocht kan ook problemen veroorzaken voor de bobine. Als water de behuizing binnendringt kan dit corrosie veroorzaken, wat de interne componenten beschadigt. Ten slotte kan slijtage door langdurig gebruik leiden tot een defecte bobine. Het is onvermijdbaar dat je de bobine na verloop van tijd moet vervangen. Door het gebruik zal de isolatie van de behuizing langzaam slijten. Daarnaast kunnen trillingen de wikkeling van de isolatie van de bobine motor beschadigen, wat kan zorgen voor slijtage en kortsluiting. Daarom is het belangrijk om regelmatig onderhoud uit te voeren aan het ontstekingssysteem van je motor en de bobine te beschermen tegen vroegtijdige slijtage.

Hoe test je een bobine?

Een defecte bobine kan ervoor zorgen dat je motor minder vermogen heeft, mogelijk afslaat en een lager brandstofverbruik heeft. Daarom is het van belang dat je de bobine regelmatig onderhoud, test en op tijd vervangt. Voordat je de motor bobine loskoppelt, moet je de motor afzetten en laten afkoelen. Neem vervolgens een multimeter en stel deze in op de ohm-setting om de weerstandswaarden te kunnen meten. Plaats de sondes van de multimeter op de uiteinden van de primaire spoel van de bobine. Het resultaat van de meting zou 0,2 tot 5 ohm moeten zijn. Daarna kun je de weerstandswaarde van de secundaire spoel controleren. Als het resultaat aanzienlijk afwijkt, dan is dit een duidelijk teken dat de bobine defect is en dat je hem moet vervangen. Het meten van de secundaire spoel kan overigens iets ingewikkelder zijn,  aangezien bobines per merk kunnen verschillen. Raadpleeg indien nodig de handleiding van de fabrikant voor instructies over het testen van de bobine motor.

NR1 Motor levert ook vervangende onderdelen

Als je merkt dat de prestaties van je motorfiets verminderen, dan kan een defecte bobine de boosdoener zijn. Om dit te achterhalen, kun je de motor bobine testen. Als blijkt dat de bobine inderdaad defect is, heeft NR1 Motorfiets een vervangende bobine voor jou in het assortiment. Bekijk onze ruime selectie aan bobines en vergelijk de verschillende opties met elkaar. Het is ook mogelijk om bepaalde onderdelen van de bobine motor te vervangen. We leveren bijvoorbeeld vervangende spoelen of een elektronisch ontstekingssysteem. Het vervangen van een bobine kan een relatief eenvoudige klus zijn, afhankelijk van het model motorfiets. Als je niet zeker weet of je het zelf kunt doen, neem dan gerust contact op met ons deskundige team. We kunnen je adviseren over het vervangen van de bobine en het kiezen van de juiste vervangende onderdelen voor jouw specifieke motorfiets.