Motor Uitlaat en Uitlaatdemper

Motor Uitlaat en Uitlaatdemper

Het uitlaatsysteem van je motorfiets speelt een grote rol in de beleving van het motorrijden. De vormgeving van de uitlaat moet goed bij het ontwerp van je motorfiets passen. Het geluid dat de uitlaat motor produceert is daarnaast ook niet onbelangrijk. De uitlaat en uitlaatdemper zijn daarom uitermate geschikt om de motor optisch en akoestisch naar je eigen hand te zetten. Vanuit de motorbranche is er veel aandacht voor uitlaatsystemen en dempers. Het is dan ook niet verwonderlijk dat wij een groot assortiment voeren. Je kunt bij ons niet alleen terecht voor een Akrapovic uitlaat of een Delkevic uitlaat, maar ook voor (sport)dempers en spruitstukken van bekende merken als Takkoni. Uiteraard leveren wij ook alle denkbare montagematerialen, zoals pakkingen en klemmen.

Producten 29-56 van 1513

Van hoog naar laag sorteren
per pagina
Tonen als Foto-tabel Lijst
  1. Yoshimura RVS Spruitstuk
    Yoshimura RVS Spruitstuk
    € 186,95 - € 385,00 € 206,71 - € 413,43
  2. Akrapovic Racing Line Roestvrij staal/titanium
    Akrapovic Racing Line Roestvrij staal/titanium
    € 689,00 - € 1.919,00 € 802,00 - € 2.247,50
  3. Cobra Speedster Swept uitlaat
    Cobra Speedster Swept uitlaat
    € 1.189,00 - € 1.269,00 € 1.298,61 - € 1.380,03
  4. Cobra NH Series uitlaatdempers
    Cobra NH Series uitlaatdempers
    € 555,00 - € 595,00 € 604,92 - € 648,60
  5. FMF Powercore uitlaatdempers
    FMF Powercore uitlaatdempers
    € 227,00 - € 233,00 € 238,96 - € 245,59
  6. MIVV Suono uitlaat
    MIVV Suono uitlaat
    € 405,00 - € 1.069,00 € 595,32 - € 1.242,67
  7. Shark Street GP
    Shark Street GP
    € 236,25 - € 1.039,00 € 499,95 - € 1.099,95
  8. FMF Powercore 4 slip-on uitlaatdemper met vonkenvanger
    FMF Powercore 4 slip-on uitlaatdemper met vonkenvanger
    € 262,50 - € 689,00 € 278,78 - € 730,20
  9. GPR Satinox slip-on uitlaatdemper
    GPR Satinox slip-on uitlaatdemper
    € 359,00 - € 485,00
  10. Takkoni Sportdemper
    Takkoni Sportdemper
    € 104,75 - € 379,00 € 379,00 - € 419,00
  11. MIVV Delta Race uitlaatsysteem
    MIVV Delta Race uitlaatsysteem
    € 462,50 - € 999,00 € 618,31 - € 1.177,33
  12. Hurric Pro 2
    Hurric Pro 2
    € 284,25 - € 759,00 € 399,95 - € 799,95
  13. IXIL Hexoval Xtrem Evolution
    IXIL Hexoval Xtrem Evolution
    € 379,00 - € 895,00 € 440,69 - € 944,95
  14. FMF Q Series slip-on uitlaatdemper
    FMF Q Series slip-on uitlaatdemper
    € 442,50 - € 715,00 € 466,66 - € 756,77
  15. Pro Circuit 304 Factory Uitlaatdemper
    Pro Circuit 304 Factory Uitlaatdemper
    € 171,95 - € 225,00 € 181,60 - € 237,20
  16. Pro Circuit Shorty Carbon Kevlar Dempers
    Pro Circuit Shorty Carbon Kevlar Dempers
    € 179,95 - € 509,00 € 190,71 - € 537,40
  17. IXIL L3X Dual Hyperlow
    IXIL L3X Dual Hyperlow
    € 497,50 - € 855,00 € 579,10 - € 1.134,15
  18. Vance & Hines Twin Slash Staggereds
    Vance & Hines Twin Slash Staggereds
    € 965,00 € 1.049,87
  19. Cobra Dragsters
    Cobra Dragsters
    € 865,00 - € 959,00 € 941,00 - € 1.045,86
  20. Arrow Rebel uitlaat
    Arrow Rebel uitlaat
    € 599,00 - € 1.259,00
  21. IXIL RC/RB compleet uitlaatsysteem
    IXIL RC/RB compleet uitlaatsysteem
    € 825,00 - € 1.089,00 € 871,95 - € 1.154,95
  22. Vance & Hines 4 Inch Eliminator 400 Slip-on uitlaatdempers
    Vance & Hines 4 Inch Eliminator 400 Slip-on uitlaatdempers
    € 659,00 - € 719,00 € 721,62 - € 787,41
  23. Bassani Road Rage 2-into-1 uitlaatsysteem
    Bassani Road Rage 2-into-1 uitlaatsysteem
    € 1.249,00 - € 1.349,00 € 1.324,41 - € 1.425,80
  24. Vance & Hines 3 Inch ronde Twin-slash Slip-on uitlaatdempers
    Vance & Hines 3 Inch ronde Twin-slash Slip-on uitlaatdempers
    € 525,00 - € 1.119,00 € 590,55 - € 1.165,84

Producten 29-56 van 1513

Producten 29-56 van 1513

Van hoog naar laag sorteren
per pagina

Uitlaten en uitlaatdempers online bestellen

Ook al is je motorfiets vanuit de fabriek voorzien van een goede uitlaat en uitlaatdemper, er zijn altijd redenen waarom je deze zou willen vervangen. Het maakt hierbij niet uit of je op zoek bent naar een standaard uitlaat motor, of naar een premium vervanging. Wij hebben namelijk meer dan 1000 uitlaatproducten in ons assortiment opgenomen. Van goedgekeurde Harley uitlaten tot de populaire MIVV uitlaat, bij NR1 Motor is er geen gebrek aan keuze.

Wat is het voordeel van een aftermarket uitlaat?

Een aftermarket uitlaat kan diverse voordelen bieden aan je motorfiets. Op het gebied van stijl is er geen twijfel mogelijk: aftermarket uitlaten zien er over het algemeen beter uit dan standaard uitlaten. Deze opties hebben vaak complexere ontwerpen en een mooie afwerking, zoals chroom, voor extra glans. Een ander voordeel is dat aftermarket leveranciers meer aandacht besteden aan het gewicht van de uitlaat motor door lichtere materialen zoals titanium te gebruiken. Hoe lichter je motorfiets, des te eenvoudiger is hij te hanteren. Dat brengt ons bij het volgende punt, namelijk de kwaliteit van een aftermarket uitlaat. Hoewel je over het algemeen meer betaalt voor een aftermarket optie, betaalt het zich zeker uit in levensduur en prestaties. Aftermarket fabrikanten doen namelijk hun best om de uitlaat zo goed mogelijk af te stemmen op de behoeften van de motor. Hiervoor gebruiken ze bijvoorbeeld uitlaatpijpen met een grotere diameter om de tegendruk te verminderen en zo de uitlaatstroom te verbeteren. Dit kan resulteren in een lager brandstofverbruik en meer vermogen. Kortom, een aftermarket uitlaat is een waardevolle upgrade.

Hoe werkt een uitlaat systeem?

Het uitlaatsysteem is verbonden aan de motor om de gassen uit de verbrandingskamer af te voeren. Het uitlaatspruitstuk, bevestigd aan de cilinderkop, verzamelt de uitlaatgassen van alle cilinders en leidt ze naar de uitlaatpijp. Vervolgens reizen de uitlaatgassen door de uitlaatpijpen om te worden uitgestoten. Aan het uiteinde van de uitlaatpijpen bevinden zich uitlaatdempers, die het geluid van de motor verminderen.

Wat zijn de verschillende types uitlaatsystemen?  

Er zijn verschillende soorten uitlaatsystemen beschikbaar. Een van de opties is een fulluitlaatsysteem. Deze complete systemen bevatten alle benodigde elementen om de standaard uitlaat motorfiets te vervangen. Een andere keuze is een slip-onuitlaatsysteem, dat door zijn eenvoudige installatie en betaalbare prijs zeer aantrekkelijk is. Het helpt ook bij het verminderen van gewicht en uitlaatgeluid, maar het levert doorgaans geen verbetering op in het motorvermogen. Een drag, straight of rechteuitlaatpijp is een verlengde buis die je aan de motorcilinder kunt bevestigen en verkrijgbaar is in verschillende stijlen en vormen. Zwaardere motoren met meer vermogen, zoals tourbikes en cruisers, hebben vaak baat bij een dual uitlaatsysteem. Deze zijn zwaarder dan de rechte uitlaatpijp, maar houden de uitlaatgassen uit beide cilinders gescheiden voor een betere luchtstroom.

Bij het bekijken van uitlaatsystemen kun je aanduidingen tegenkomen zoals 2-into-1, 2-into-2, 4-into-1 of zelfs 6-into-6. Deze verwijzen naar de configuraties van de uitlaatspruitstukken en hoe de uitlaatgassen van de cilinders worden samengebracht voordat ze de uitlaatpijp verlaten. Bijvoorbeeld, bij een 2-into-1 uitlaatsysteem voegt men de uitlaatgassen van twee cilinders, meestal van een V-twin motor, samen in één uitlaatpijp. Deze configuratie zorgt voor een verbeterde stroming van uitlaatgassen en prestaties. Aan de andere kant leidt een 2-into-2 uitlaatsysteem de uitlaatgassen van elke cilinder afzonderlijk naar een eigen uitlaatpijp geleid. En zo zijn er nog meer configuraties mogelijk, elk met hun eigen voor- en nadelen. Daarom is het belangrijk om je keuze voor een uitlaatsysteem af te stemmen op je rijstijl en de specificaties van je motorfiets.

Zelf de motorfiets uitlaat vervangen

Voor het monteren van een vervangende demper of complete uitlaat hoef je geen hogere wiskunde gestudeerd te hebben. Het enige wat je nodig hebt, is een portie geduld en standaard gereedschap. Bouten en moeren bij de uitlaat motor zijn soms lastig los te krijgen. Vocht, hitte en pekel veroorzaken roestvorming. Tip: spuit de bout of moer vooraf in met een roestoplosser of kruipolie. Als de bout of moer dan nog niet wil lossen, blijf dan niet doordraaien, daarmee beschadig je hem. Beter is het om de bout of moer heet te maken met een brander zodat hij uitzet. Daarna kun je hem meestal moeiteloos los draaien en hem verwijderen. Twijfel je over de juiste wijze van montage? In dat geval staan de techneutenvan NR1 Motor je graag te woord. 

Wij leveren alles voor je uitlaat motor

Aan alleen een nieuwe uitlaat motor of demper heb je niets. Je moet hem ook nog installeren en daarvoor heb je zaken nodig als uitlaatpakkingen en uitlaatklemmen. Omdat wij een echte one-stop-shop op het gebied van motor onderdelen zijn, leveren wij uiteraard ook alle montagematerialen. Nu we het toch over montagemateriaal hebben, willen wij je graag op het hart drukken dat pakkingen, veren en klemmen voor eenmalig gebruik bedoeld zijn. Hergebruik van die materialen vermindert immers de betrouwbaarheid. Ook voor producten zoals dempingsmateriaal, hitteschilden en DB killers hoef je niet elders te zoeken. Wij kunnen het namelijk allemaal leveren.